Czym jest XNA?

Idąc za Wikipedią:

XNA (akronim rekurencyjny XNA’s Not Acronymed – „XNA nie jest akronimem”[1]) jest zbiorem narzędzi firmy Microsoft pozwalającym na tworzenie gier przeznaczonych dla systemu Windows jak również dla konsoli Xbox 360. Microsoft XNA Studio Express jest bezpłatnym środowiskiem programistycznym bazującym na serii Visual Studio Express. W skład środowiska wchodzi szereg pomocy, szablonów, zestawów startowych i obszerna dokumentacja pozwalająca na szybkie tworzenie gier takich jak gry platformowe, FPS czy strategie czasu rzeczywistego. Podstawową częścią zestawu jest XNA Framework będący zbiorem bibliotek przeznaczonych do pisania gier z wykorzystaniem języka C#. XNA Framework Content Pipeline jest zestawem narzędzi pozwalającym programistom na o wiele łatwiejsze dołączanie grafiki 3D do swoich aplikacji.

To tyle suchej teorii, a co mamy w rzeczywistości?

W mojej opinii mamy genialne narzędzie wspomagające akt tworzenia gier i sprawiający, że proces ożywiania światów drzemiących w naszych głowach jest o wiele łatwiejszy i przyjemniejszy niż z użyciem innych technologii. Od samego początku przypadł mi do gustu i chciałbym zgłębić akurat tę technologię z kilku ważnych dla mnie względów.

Dlaczego XNA?

Przede wszystkim – do używania tej technologii zachęca przenośność między platformami:

Nie chodzi tutaj o przenośność między różnymi systemami operacyjnymi – gdyż na tym polu, biorąc pod uwagę fakt, że XNA oparte jest na DirectX – nasza technologia wygląda słabo ( istnieje próba przeportowania i przepisania XNA pod OpenGL, aby można było działać pod MONO – więcej tutaj, jednakże narazie jest we wczesnym stadium rozwoju, więc traktować można ją raczej jako ciekawostkę  ).

XNA ukierunkowane jest głównie na urządzenia, w których gry stanowią albo główny rynek ( XBOX360 ) , albo rynek poboczny, jednakże szybko rozwijający się i dający bardzo dobre rokowania na przyszłość ( platforma Windows Phone 7 – której wsparcie nadchodzi wraz z XNA Studio 4 ).

Biorąc pod uwagę popularność XBOXów w Polsce i na świecie – możemy, pisząc dobrą grę – zawitać i umilić nudne wieczory znaczącej części osób.

A Windows Phone? Nikt nie zaprzeczy, że era komórek, które służą jedynie do dzwonienia skończyła się bezpowrotnie. Zwiększanie możliwości technicznych sprawia, że i one potrafią „uciągnąć” grafikę 3D i wymagające sceny zarezerwowane niegdyś jedynie dla konsolowców/ PCtowców. Mimo, że poczatki Windows Phone pewnie nie będą należały do udanych(chorendalne wymagania sprzętowe), to w przyszłości pewnie wiele z smartphonów korzystać będzie z tego systemu, co oznacza kolejnych potencjalnych odbiorców naszych dzieł.

XNA jest darmowe, co więcej, daje możliwość zarobku!

XNA Game Studio jest oprogramowaniem darmowym, które wymaga darmowego ( w wersji Express )  Visual Studio. Ponadto – mamy możliwość sprzedaży gier tworzonych na PCty. Więc jeżeli produkt okaże się naprawdę dobry – nic nie stoi na przeszkodzie w pobieraniu opłat za nasze dzieło.

XNA ma potężne wsparcie

Poza sporej wielkości społecznościami skupionymi wokół XNA jest kilka stron, które są praktycznie niezbędne poprzez ilość informacji, którą otrzymujemy:

www.creators.xna.com

www.xnaresources.com

xna developer center

Wielkość i powszechność projektu sprawia, że znalezienie pomocy nie jest trudne, co również zachęca do zbliżenia się do XNA.

I co najważniejsze:

Prostota tworzenia aplikacji

Zaraz po założeniu nowego projektu mamy pełnoprawną aplikację – gotową do odpalenia.  Wystarczy wcisnąć „F5” i naszym oczom ukaże się puste – bo puste, ale gotowe okno. W najbliższym czasie postaram się udowodnić, że XNA jest proste i przyjemne i pokażę na blogu przykładową aplikację – dzięki której na własnej skórze przekonacie się o tym, że moje słowa są prawdziwe 😉